کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی

کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی

کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی

صادرات چینی بهداشتی سرامیکی جهان در طول دوره‌ی  2006 تا ۲۰۱۶ از ۷/۱ به ۸/۲ میلیون تن افزایش پیدا کرده است که متناظر با نرخ رشد ترکیبی سالیانه  1/5  درصد میباشد. با این حال، این رشد در سال ۲۰۱۶ هنگامی که صادرات چینی بهداشتی به میزان ۱٫۴٪ نسبت به سال ۲۰۱۵ کاهش پیدا کرد، توقفی ناگهانی داشت. تجزیه و تحلیل صادرات نسبت به محدوده جغرافیایی تولید، نشان دهنده روند نسبتا ناهمگونی است.

در حالی که آسیا همچنان بزرگترین تولید کننده چینی بهداشتی در جهان با ۵۵٪ سهم کل صادرات جهان است، سال گذشته را با کاهش ۴٫۷٪ در سال به ۱٫۵۹ میلیون تن پایان داد که دومین کاهش متوالی پس از سقوط ۰٫۶٪ در سال قبل از آن بود. این افت عمدتا به علت کاهش صادرات کشور چین ، در مقایسه با رشد سایر کشورهای اصلی صادر کننده آسیایی یعنی هند، تایلند و ویتنام، بوده است.

اتحادیه اروپا، دومین بزرگترین صادر کننده جهان، رشد خود را در سال ۲۰۱۵ ادامه داد تا به ۵۸۳ هزار تن برسد (+ ۲٫۴٪)، که عمدتا به دلیل عملکرد قوی سه کشور بزرگ صادر کننده مناطق یعنی پرتغال، لهستان و آلمان است.

ايران سالیانه حدود ۵۵۰ ميليون مترمكعب کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی توليد می کند و رقابت قابل قبولی با كشورهای هند ، برزيل ، ايتاليا و اسپانيا دارد . سهم استان يزد در اين زمينه سالانه ۲۷۰ ميليون مترمكعب است و این استان سابقه طولانی در توليد كاشی و سرامیک دارد. ایران رتبه چهارم را از نظر ظرفیت اسمی برای تولید کاشی و سرامیک در جهان دارد ، اما در زمینه صادرات فقط بر روی کشور عراق متمرکز است و این موضوع رضایت بخش نیست در نتیجه با تولیدات خوب و با کیفیتی که ایران انجام می دهد انتظار می رود در بخش صادرات فعالتر باشد.

از جمله کشورهای هدف برای صادرات در این زمینه عراق با بیشترین صادرات و به ترتیب افغانستان ، پاکستان ، ترکمنستان ، گرجستان و نیز امارات ، تاجیکستان ، ارمنستان ، ازبکستان و آذربایجان با سهم ناچیزی بوده اند. هم اکنون کشورهای آفریقایی از جمله سومالی ، اوگاندا ، سودان ، آفریقای جنوبی ، نیجریه ، کنیا ، تانزانیا و غنا متقاضی کاشی و سرامیک ایرانی هستند و برای صادرات به این کشورها باید توجه کرد.

شرکت میداف تجارت جنوب ارائه دهنده خدمات بازرگانی و ترخیص کالا در گمرکهای جنوب ایران.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *